Monday, February 2

Dari Benak Ayahanda...

Assalamualaikum para pendeta blog sekalian...

Sudah seminggu aku tak pos artikel baru untuk korang tatap dengan mata kasar korang. Jadi harini,julung kalinya,kena pulank dengan tarikh dua haribulan dua ni,aku akan meneceritakan tentang sesuatu yang istimewa. Korang semua dah tau,aku cuti seminggu seak dari pos terakhir aku. Jadi,dalam masa seminggu ni,rumah aku tu dah jadi sebahagian dari aku. Atau aku dah jadi sebahagian dari rumah aku.Boleh nak kata demam sekejap la aku duduk je kat rumah tak pergi mana-mana.

Aku kalau balik kampung,mak bapak aku yang paling suka. Habis segala permintaan aku diorang tunaikan. Tapi mana yang mampu aje la. Aku pun takde mintak ape-ape. Cume haritu aku teringin pulak nak makan kat satu kedai makan yang aku dah lama tak pergi ngan family. Nama kedai makan tu Sayam,terletak dekat The Zone Stulang. Makan apa lagi,kalau dah kat Stulang Laut,makan Tom Yam la jawabnye. Perghh...gila sedap.

Tapi apa yang aku nak cerita sekarang bukan pasal vacation aku kat kampung. Tapi berkenaan dengan bapak aku. Dia ni seorang yang kuat berfalsafah dan pakar dalam mengkritik semuahal. Tak kira la hal bisnes,politik,dunia sampai ke filem,semua dia pandai. Aku pun selalu la bertukar-tukar pendapat dengan bapak aku ni. Seronok berbeual denagn dia. Nak dijadikan cerita,aku terlepas cakap yang aku baru buat blog. Mula-mula dia dengar dia diam sekejap. Rupanya dia suka aku ada blog. Dia kata da memang nak cari orang yang ada blog. Untuk dia poskan sekali artikel-artikel berkenaan dengan apa-apa yang dia nak bincang. Mungkin dia perasan kehadiran blog ni berguna lepas dapat tahu yang Tun Dr Mahathir pun pernah guna blog untuk luahkan pendapat.

Aku pun kata kat dia,aku memang takde masalah. Aku suka nak pos blog berdasarkan benak pemikiran bapak aku. Aku nak tunjuk kat semua blogger,yang pemikiran bapak aku memang ada kelas dan standard. Bapak aku ni pemandu teksi,so dia banyak pengalaman dari penumpang-penumpang dia. Lagi satu,dia ni seorang anak Johor yang jati. 60 tahun dia duduk kat JB,segala sejarah kat situ dia tahu.

Nanti,mungkin aku akan buatkan blog untuk dia. Semuanya terkandung artikel berkenaan isu panas yang mungkin korang tak pernah tahu. Dari kisah Malaysia dan Singapura,kisah USA yang tak pernah sudah,kisah sejarah agama Islam,semua dia akan kupas mengikut benak dia sendiri. Dan korang boleh baca,dan komen damada setuu atau tidak.

Itulah bapak aku,sentiasa berhemah dan betul. Tanggungjawab tak pernah dilupakan. Dan setiap kata-kata dia umpama azimat buat aku meneruskan perjuangan dalam hidup. Syed Abdul Hamid bin Syed Alwee Albar..itulah bapak aku.

2 comments:

Meh conteng-conteng kat sini meh...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...