Monday, July 27

Pergi...


Dari seorang, ke dua orang, ke tiga orang, ke beberapa orang, hingga tinggal aku seorang....


Hari demi hari, bulan demi bulan, tahun demi tahun...takkan berganti. Kini aku ingin menyentuh isu seorang karyawan atau lebih enak jiga aku gelarkan beliau sebagai insan biasa. Kerana semana besar dan kaya dan kuasa dan hebat dan agungnya kita, kita tetap insan biasa. Itu lah peribadi beliau, Yasmin Ahmad. Insan biasa yang mengamalkan kejujuran dalam hidup serta menangkis hipokrasi dalam diri.


Siapalah aku untuk menulis artikel tentang beliau. Tetapi sudah terbukti, karya beliau mempengaruhi gaya hidup aku. Aku belajar erti hidup dalam karya beliau. Ish, kenapa lah aku over sangat ni. Aku tak kenal beliau pun. Tapi aku pulak yang melebih-lebih.


Takpelah, mungkin kita ditakdirkan tidak mengenali antara satu sama lain, tapi jauh dari sudut hati, kita saling mengenali. Yasmin Ahmad pernah datang ke majlis screentalk di Puncak Perdana ketika aku semester dua. Dan ketika itu lah baru aku ketahui peribadi beliau. Sepet kisah kemanisan kehidupan, Gubra kisah kemanisan kehidupan, Mukhsin kisah kemanisan kehidupan dan Talentime kisah kemanisan kehidupan. Itulah yang sering kita cari, kemanisan kehidupan.


Takde apa nak diperkatakan lagi, hanya berharap, filem Muallaf dapat ditayangkan sempena tribute kepada beliau yang dah tiada tetapi ada.


Al-Fatihah.

1 comment:

Meh conteng-conteng kat sini meh...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...