Monday, September 26

Operate...oh perit!



Lega akhirnya beban yang dah bertahun aku tanggung, akhirnya selesai dibuang pada hari sabtu lepas, tanggal 24 September. Dengan beberapa kali kes tangguh menangguh, sejak dari checkup bermula tahun lepas, akhirnya semua selesai. Well, tak lah semuanya selesai, ada gak beberapa proses untuk penyembuhan keseluruhan.

Oh, sebenarnya aku dibebani satu penyakit(tak payah gitau lah, yang tau tu diam2 je), sejak bertahun-tahun lamanya. Penyakit aku ni perlu disembuhkan dengan menjalani pembedahan kecil. Yup, walaupun kecil, tetapi bedah tetap bedah. Ironinya, macam title entri aku kali ni, 'Oh perit', sebenarnya operate yang aku jalani, tak lah perit mana pun. Yelah, teknologi zaman sekarang, dah ada ubat bius kan. So lepas dah kene cucuk tu, relax je lah, tataw ape surgeon tu duk buat, pasal tak rasa apa-apa. hahaha. Tapi tunggu lah beberapa hari lepas operate, terkinja-kinja rasa.

Pengalaman duduk dalam wad? Sebenarnya sebelum ni aku dah penah masuk, kes untuk operation yang sama  gak, tapi tertangguh, cerita lain lah tu kan. Waktu tu 2 hari 2 malam aku duduk dalam wad. Bengang betul, dah la kene puasa 12 jam, last-last kata operation tak jadi. Tu yang tangguh 24 haribulan. Nasib baik time duduk dalam wad tu, aku asek terlena je. Yelah, dapat wad perempuan, wad yang satu bilik sorang, memang lena je lah kan. Tapi time nak operate yang hari tu, dapat wad lelaki, satu bilik 4 katil, kena pulak bilik aircond rosak. Pergh, berbekalkan henpon, surat khabar dan pemandangan singboard Jusco Tebrau City, boleh jugak lah aku survive.

Tengok tu, cinta hati tetap menemani aku tau, hehe.

Sepanjang 3 hari 2 malam, tak lenggang henpon kat tangan aku, bosan dowh. Nasib baik cinta hati sudi teman walaupun dalam mesej. Makin rasa dekat je dengan dia time tu. Hehe. Game dalam henpon jangan cerita lah, abis semua highscore aku beat. Surat khabar pulak, dari tak penah2 aku main silang kata, abis penuh aku jawab. Bosan memang bosan, tapi nak buat macam mana, the pain is temporary. Apa yang penting, aku kena lalui jugak untuk membuang beban bertahun-tahun ini.

Keadaan tangan selepas dicucuk urat untuk memberi ruang air glucosa masuk (betul ke?)

Kalau bab makanan? Nasib baik aku sekarang tak kuat cerewet pasal makanan, bila lapar abis semua aku bedal...kalau boleh kayu ngan batu pun jalan. Tapi memang tak dinafikan, makanan kat hospital tak lah semenarik makanan di rumah (memanglah). Aku duk tengok patient2 lain kat keliling aku, semua payah nak sentuh makanan hospital, aku je yang bedal sampai licin. Dah tu bekal takde, biskut-biskut kering pun takde, tak makan tanggung lapar lah aku. Malas nak komplen banyak-banyak, nama pun rezeki, haha.

Aku ada teka teki, dalam banyak-banyak makanan, makanan apa paling sedap? Jawapannya dah tentulah makanan free kan? Kalau macam tu, makanan apa pulak yang paling tak sedap? Jawapannya....makanan free yang diberi kat hospital. Hehehe :)

Pagi Sabtu, 24 haribulan, aku sebenarnya tak tau pukul berapa kena operate. Tengah syok-syok tido, abang atendan hospital kejut suruh tukar baju bedah, pastu tukar naik tilam operation. Terkejut aku, tengah tak bersedia tu, tapi dalam hati rasa lega, sebab tak payah tangguh lagi. Kelam kabut simpan henpon dalam laci, tak sempat nak update kat cinta hati ngan family kata aku dah nak operate. Lepas dah baring atas katil, masa atendan tu sorong katil tu, aku rase macam terapung je nak ke operation room. Aman je rasa, tapi gila kau, konon nak buat macho, last-last muka pucat jugak.

Cewah, rasa macam nak buat v.clip Noktah Cinta pulak, "Tuhan tolong tunjukkanlah, padanya tentang cinta, adakah masih diriku diperlukan..." hahahaha...


Waktu dalam operation room, satu je perasaan aku, sejuk nak mampos. Sampai ke tulang keting rasa kesejukan bilik tu. Maka berlaku lah perubahan cuaca dalam diri aku yang mana masa kat wad panas gila, masuk bilik bedah sejuk gila, cis! Selepas selesai operation, bermulalah episod baru dalam hidup aku tanpa bebanan yang telah aku tanggung bertahun lamanya, Alhamdulillah. 

Alhamdulillah, semuanya selamat. :) Peace ini saya tujukan untuk yang tersayang, hehe.

Sekarang doakan lah aku cepat sembuh dari luka operation ni ya. Lepas ni aku nak jaga betul-betul kesihatan, taknak lagi makan makanan hospital. haha.

Sir Hady cakap ;

"Kalau benar lah sesuatu penyakit itu didatangkan dengan hikmah untuk mencuci dosa-dosa lama, bersyukurlah aku kerana dosa-dosa ku dibalas di dunia ini berbanding di akhirat. Syukur padamu ya Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani."

6 comments:

  1. sayang, Alhamdulillah semuanya dah selesai. love you sayang. and i'm always be with you. setelah semua susah senang kita lalui, kita doa rezeki kita ada lepas ni. and again, i love you sayang. love you soooo much! ;')

    ReplyDelete
  2. take care Mok hehe.. x pe as long as u happy then everybody happy for u.. get well soon

    ReplyDelete
  3. <3 : tq my beby, i love u so much more. apa-apa jadi kita tetap bersama. huhu

    ryan : tq ryan, u pon harap sentiasa happy ya.:)

    ReplyDelete
  4. tq bagitau psl new blog link

    semoga ko semakin sembuh berisi
    hehehehe

    janji happy bersama yang tersayang & jangan lupa setiap yang wajib :D

    ReplyDelete
  5. errr~ operation tu mengerikan..huhu.dan dok hospital sangat menyeksakan..

    btw, smoga cepat sembuh.

    ReplyDelete

Meh conteng-conteng kat sini meh...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...