Thursday, December 17

Satu lagi, satu lagi, lagi satu!


Satu lagi, yah, satu sem saja lagi.

walaupun sekadar diploma, aku bangga dengan pencapaian aku yang sebenarnya tidak seberapa ini. biarlah orang nak kata diploma sekarang tiada nilai tetapi bagi aku ianya tetapi ade nilai sentimen buat diri ini.

bukan setakat diploma yang aku banggakan, tetapi juga pengalaman yang aku kecapi. bukan pengalaman belajar yang aku maksudkan, tetapi pengalaman sebagai seorang dewasa. walaupun aku tidak mempunyai latarbelakarng seorang dewasa yang 'matang', pengalaman yang aku dapat cukup berharga.

dari pengeluaran idea kreatif, ke kancah pergaduhan kawan-kawan, tuju pula ke konflik percintaan yang bodoh, hingga ke pertemuan orang-orang separuh sewel, akhirnya kehilangan kredibiliti kreativiti dan sudahnya, hidup sendiri.

tak lah semua aku dah rasa, tetapi pengalaman itu memang manis. lebih manis bila mendapat pengalaman yang pahit. kerana pahit itu lah ubatnya. satu sem saja lagi. aku berharap agar sem depan akan bertambah baik lagi. hendaknyalah.

apa yang menarik, dua pilihan menanti selepas sem yang satu lagi nanti. sama ada kerja, atau degree. hurm.

dua pilihan yang sukar. tetapi hati ini sudah nekad, untuk memilih kerja, sekiranya ia sampai dahulu. walaupun pada mulanya, hati memilih degree sejak dari awal lagi. namun nasihat orang tercinta lebih berharga dari nasihat kawan-kawan dan diri sendiri. kerana yang dicinta lebih tahu apa yang terbaik untuk diri kerana mereka juga baik.

begitu juga fikirku, apa salahnya kerja dahulu kumpul wang dunia barulah bersemangat untuk sambung ke degree. ada semangat nak belajar lagi ke lepas tu? mungkin ada, kalau diri ini kuat perasaan cinta terhadap ilmu perfileman. itu lah target ku pada mulanya, belajar seni filem.

mungkin belum jodoh lagi untuk aku pelajarinya, tetapi akan datang, tak siapa yang tahu.

aku hanya mampu berserah dan ikut arus hidup mengikut lumrah alam yang akan memberi apa yang aku layak dapat. aku hanya boleh merancang, tetapi yang menentukan bukan diri ku.

two roads, which one, only me and Him will know.

No comments:

Post a Comment

Meh conteng-conteng kat sini meh...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...