Thursday, February 4

Me'movie'kan Komik!



Tolong bagi aku satu juta, boleh aku filemkan komik-komik kegemaran aku. Tapi itu lah kan, tiada produser yang yakin filem adapatasi komik di Malaysia akan berjaya.

Sebagai pelajar di bawah aliran jurusan filem (eventhough major in writing lah!), aku rasa dah menjadi tugas atau kewajipan aku untuk mengangkat genre filem Malaysia ke satu aspek penghasilan yang berbeza.

Aku minat komik, sangat-sangat minat, terutama komik bercorak gila-gila karya kartunis gila-gila favorite aku seperti Keith dan Zint. Aku juga minat komik cintan-cintun dan bertemakan kehidupan dari Fakhroul Anour dan Kaoru. Tak lupa juga kepada Bear dan Ben yang cukup memartabatkan komik bergenre lagenda. Ya, mereka ini semua aku kenal dari majalah komik Gempak dan Utopia. Peduli hape?!!

Setiap komik-komik mereka yang aku baca, seperti Under 18 No Fear, Wasabi, Lawak Kampus, Hero, Fatal Chaos dan Kishiro, mempunyai masa depan untuk kita filemkan. Walaupun kebanyakkannya mengangkat budaya jepun, ianya bukan kudis kepada industri perfileman kita. Persetankan soal kebudayaan. Sedangkan budaya kita sendiri banyak diwarisi dari negara-negara asing.



Jangan sensitif dan overeact sangat kalau nak buat filem adaptasi komik ni. Memanglah kadang-kadang komik itu tidak logik, tapi orang jepun sendiri berjaya merealisasikan perkara tak logik ini seperti filem adaptasi manga mereka iaitu Crows Zero dan 20th Century Boys (antara terbaik pernah aku tonton). Jadi, apa salahnya kita sebagai bangsa satu Malaysia merealisasikan perkara tidak logik ini.

Bukan aku nak kata kita tak pernah adaptasikan komik ke filem, pernah. Tengok saja filem dari komik berjudul Mat Som. Dan jangan lupa telemovie VCD dari komik gila-gila berjudul Tiga Dara Pingitan. Tetapi semua komik ini bersifatkan realism. Cuba kita cuba yang jauh dari sifat realism.

Lagipun, tentu sahaja ramai peminat dari Gempak dan Utopia inginkan komik kegemaran mereka difilemkan.

Kalau tak dapat difilemkan, tolonglah bagi aku duit untuk buat short filem adaptasi dari Under 18 No Fear, teringin sangat nak tengok Siv dan Aken versi live action. Haha!

No comments:

Post a Comment

Meh conteng-conteng kat sini meh...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...