Friday, January 16

Cinta Satu Bentuk Kemusnahan Jangka Panjang?


Apa itu CINTA?

Universal sangatlah maksud perkataan paling popular kat muka bumi ni. Ada yang kata,cinta itu satu pengorbanan. Ada pulak manusia yang kata tanpa cinta bumi tak boleh berputar. Untuk orang yang tengah angau pulak kata cinta itu buta. Lain pulak bagi orang yang kecewa,bagi mereka,cinta umpama racun. Kalau korang nak tahu,itu semua cinta buatan manusia,atau bak kata lagu rock zaman 89an nyanyian sape tah aku pun tak ingat,Cinta Buatan Malaysia. Palsu semata-mata. Aku sokong lagi lirik dendangan Amy Mastura dalam lagu Cinta dia yang berbunyi,'...lebih baik cinta,kepada yang Esa...'. Betul tak? Atau pun lagu ketuhan dari M.Nasir,iaitu Raikan Cinta yang mengagungkan cinta tuhan kepada kita dengan lirik mendalamnya yang berbunyi,'...tanpa cintaNya kita tiada...'. Pokok pangkalnya cinta yang hakiki datang dari tuhan yang satu. Tapi apa yang aku nak sampaikan kat sini bukan cinta yang tulus dan sejati,tapi cinta buat-buat sampai ape pun tak jadi.

Sejarah telah membuktikan kalau disebut tentang pasangan bercinta,pasti mereka dianggap seperti 'Romeo dan Juliet'. Korang pernah tahu ke cerita sebenar Romeo dan Juliet? Korang tahu tak ending cerita tu macam mana? Kalau korang susah sangat nak dapat naskhah klasik asli William Shakespeare tu, apa kata korang cari je VCD filem 'Romeo and Juliet' versi moden arahan Baz Luhrmaan kat kedai. Korang tengok,kaji,eliti betul-betul. Cinta macam tu ke yang korang nak? Hingga boleh menyebabkan banyak nyawa terkorban? Tu yang orang
Malaysia tak tau...agungkan sangat cinta Romeo dan Juliet sampai siap bagi diorang nama Melayu...Romi dan Juli konon. Ikhlas dari hati aku berkata,lebih baik korang ikut kisah cinta antara Nabi Ibrahim a.s. terhadap isterinya atau cinta Nabi Sulaiman a.s. terhadap Puteri Balqis. Sambil bercnta korang boleh siap berdakwah kepada satu dunia bahawa cinta berlandas Islam lebih tulus dan suci berbanding cinta Romeo dan Juliet. Atau kalau korang jenis tak suka ikut kisah nabi, korang boleh gak ikut kisah cinta Fahri dengan Maria dan Aisya dalam novel Ayat-Ayat Cinta. Itulah cinta sejati sebenar. Cinta yang memupuk kearah keamanan. Bukan cinta yang menjerumus ke arah kemaksiatan hingga menimbulkan masalah kepada Jabatan Agama Islam dan Mufti Malaysia.

Bezakan cinta dahulu dan sekarang. Jauh beza sangatkah? Jangan cuba menjadikan cinta 'orang dulu-dulu' lebih bagus dari orang sekarang. Tipu je semua tu. Orang dulu lagi power. Walau pun takde SMS,MMS atau YM ke apa kejadah lagi,tapi botol-botol surat,bulan dan bintang menjadi taruhan mereka. Lagi dahsyat. 'Kalau dinda tidak percaya,belahlah dada lihatlah hati'...'Demi adinda,lautan api sanggup kanda harungi'..dan ntah pape lagi lah ayat-ayat power diorang,sampai si dara suntinya pun apa lagi,terus jawab,'Dinda adalah 'milik kanda sepenuhnya'...ambik kau! Mana tak orang zaman dulu banyak bini. Kalau orang sekarang,'I love u,u love me,and then,i clash u!'...'Will u fuck me,will u marry me,lepas tu,will u leave me?!...hah. Sama je semua tu. Pendek cerita, zaman sekarang susah betul nak jumpa cinta sejati. Nak cari perempuan yang betul-betul tulen pun susah!


CINTA suatu bentuk kemusnahan?


Betul ke begitu? Contohnya,disebabkan cinta,Romeo dan Juliet terkorban. Disebabkan cinta,Devdas sanggup bunuh diri dengan meminum banyak arak. Disebabkan cinta, Imhotep sanggup bunuh Firaun Seti kerana Ank-Su-Amun. Disebabkan cinta, Kassim Selamat sanggup membutakan matanya sendiri guna garfu. Heh,memang tulus dan ikhlas betul cinta-cinta mereka ni. Tapi berbaloi ke kalau nak dibandingkan dengan berapa ramah yang mati syahid sebab cintakan agama,berapa ramai yang kena bunuh dek tentera Nipon sebab cinta kan bangsa,berapa ramai yang kena bunuh komunis sebab cintakan negara. Mana yang lagi berbaloi? Mati sebab cinta yang tidak mendatangkan apa-apa,atau mati sebab cinta yang boleh menjamin anak cucu dengan Pingat Jasa Kenangan yang kita dapat?

Bagi aku,cinta ni umpama satu jenis virus atau barah yang menyeksa kita sedikit demi sedikit hingga kita mati dalam keadaan ngeri. Atau pun boleh ditakrifkan juga cinta ni sebagai satu jarum yang halus yang akhirnya akan menyebabkan satu impak yang besar terhadap diri kita. Tapi itu bagi aku,pendapat aku. Tak perlu kita frust menonggeng terguling-guling atas katil sebab putus cinta. Memang aku tak nafikan,ramai yang akan buat macam tu. Sebab bagi mereka,itu adalah cinta sejati,dan jika terputus,ibarat nyawa mereka diambil. Bagi aku tidak! Lumrah manusia setiap benda itu datang dan pergi. Jangan terlalu berharap sangat kepada cinta. Sunah nabi bukan bercinta,tapi bernikah. Kalau korang dah anggap tu cinta sejati,kenapa tak sambut cinta tu atas pelamin impian? Ini nasihat aku pada sesiapa yang nak serius dalam bercinta,jangan terlalu berharap atau yo yo 'o lebih-lebih sampai korang sendiri yang termkan diri.Cukup sekadar cinta ala kadar. Pemberian yang sederhana pun dah dapat membahagiakan insan yang tercinta. Tapi jangan pulak korang menggatal sediakan spare part. Dah nampak sangat korang tak yakin dengan cinta korang tu. Keyakinan dan kepercayaan merupakan dua perkara terpenting dalam bercinta. Korang dah yakin dan percaya dengan si dia,dan selebihnya terletak pada si dia sama ada nak setia kat korang atau tak. Mempercayai lebih bagus dari dicurangi.


CINTA suatu pilihan.

Benar,dalam setiap sesi ceramah aku dalam blog,aku takkan memaksa korang buat pilihan. Kita ada otak dan akal untuk membuat analisis dan penaakulan mantik. Setiap benda yang kita buat mesti ada pilihan. Kalau ikutkan,banyak lagi isu yang aku nak kupas,tapi cukuplah,nanti korang pening pulak. Apa yang aku nak cakap,aku dah cakap. Memang kadang-kadang cinta itu penting dalam hidup,tapi,member baik aku,Ijat pernah bercakap tentang dua benda yang dia belajar dalam subjek Ekonomi Asas kat sekolah menengah dulu,iaitu keperluan dan kehendak. Kita ambik cinta sebagai subjek,adakah ia satu keperluan,atau satu kehendak? Fikirlah sendiri,nilai lah dengan hati yang terbuka dan minda yang bersih. Cinta berlandaskan nafsu akan menjurus kepada kekecewaan,cinta berlandas rupa akan menjurus kepada keretakkan,cinta berlandas wang akan menjurus kepada kerugian,cinta berlandas kehidupan akan menjurus kepada kematian. Tetapi cinta berlandas
KEIMANAN akan menjurus kepada KEABADIAN!

2 comments:

  1. 1. Cinta TUHAN Tertinggi Abadi
    2. IbuBapa no 1 dlm idop ( keluarga )
    3. Kwn2 baik ( yg da lme b'kwn n still )
    4. Klu berani Gadis yg dipercayai...

    Smue akn berubah apabila sudh b'umah yg ade tangga...TUHAN,NABI n len2 psl agama still no 1 tp 80% family akn kpd bini...why...???

    U'll create ur own family n ur own life buddy...

    Gadis ade kale Madu ade kale Racun...ade kale Kace ade kale Permata... B'gantung pd diri sendiri cm ne...tgk gadis cm ne gak la ek...hahaha ;p

    Aq hnye manusia biase yg kadangkala hanya b'kate FUCK THE LOVE...tp ble t'kene kekuatan yg b'name CINTA...lemah selemah-lemah manusia...

    ReplyDelete

Meh conteng-conteng kat sini meh...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...