Thursday, January 15

Malaysia dan Melayu Kita?

Kalau sebut je pasal Malaysia,siapa tak kenal,sebuah negara yang pesat membangun dan telah mencipta rekod dengan sejarah kemerdekaan yang baru seabad usianya. Tapi apa sebenarnya yang terjadi selepas seabad kemerdekaan tersebut? Benda ni memang la perkara biasa yang sering disebut masyarakat dunia, tetapi apa yang aku nak tonjolkan dalam teks ni adalah masa silam,masa kini dan masa depan Malaysia dan satu bangsa yang dipanggil 'Melayu'!

Kenapa Melayu disebut 'Melayu'...layu...macam daun layu yang tunggu masa nak kena makan dengan ulat,atau macam orang yang layu tunggu nak mati. Betul ke itu maksud 'Melayu? Atau perkataan layu tersebut bermaksud hati yang layu dengan sikap marah,hasad dengki atau nafsu syahwat tetapi kuat dengan agama,iman dan fikiran? Apa-apa pun sekarang perkataan Melayu merupakan suatu ungkapan yang universal dan sudah ada termanya sendiri dalam bahasa Inggeris dan Jepun iaitu Malay atau Malaya! Tetepi bukan perkataan Melayu yang aku nak jelaskan dalam teks ni. Apa yang aku nak bangkit kan adalah mengenai bangsa Melayu kita. Apa yang akan korang terfikir kalau aku sebut pasal MELAYU? Yup,mesti korang fikir,KUAT SONGLAP DUIT...betul tak. Bukan tu saja,dengki,nafsu serakah,lupa diri dan tamak haloba juga dah jadi sifat semula jadi dalam diri orang Melayu ni. Tu lah sebab bangsa asing atau warga bukan bumiputera senang-senang je nak jamah orang Melayu kita ni.

Aku teringat kata-kata bapak aku yang merupakan orang keturunan Arab-Melayu. Dia kata kat aku, Islam bagi orang Melayu kita sekarang ni hanya ada satu dosa besar je. Orang Melayu sekarang dah tak anggap zina,rasuah,dengki atau bunuh tu dosa besar sekarang. Apa yang merupakan dosa besar bagi orang Melayu sekarang adalah, MAKAN BABI! Cuba korang renung dalam-dalam kata-kata azimat bapa aku tu,ada betulnya kan? Disebabkan rasuah,wang atau kuasa, macam-macam idea,pertubuhan dan rancangan orang Melayu tertindas begitu sahaja. Sebakan duit,mana hilang aura bolasepak Malaysia? Sebabkan rasuah,mana kekuatan filem Melayu sekarang? Disebabkan kuasa,mana hak kita sebagai rakyat? Kita fikir lah sama-sama.

Memang betul,sekarang Malaysia dah makin maju,tapi adakah kita akan maju tanpa orag Cina,orang India dan lain-lain orang lagilah kat Malaysia ni. Akan maju ke kita? Bayangkan,Malaysia hanya dibangunkan oleh orang Melayu saja,nescaya penuh dengan perkara kotor yang berleluasa. Tentu sahaja manusia dunia tak kenal apa tu Sepang,apa tu KLCC,apa tu KLIA? Apa yang kita kena buat sekarang, adalah bersyukur banyak-banyak kepada tuhan,sebab Melayu mendapat bantuan orang luar untuk membangun dan jangan malu,sebab tu adalah cara kita. Meminta tolong dan akhirnya kita juga yang akan menolong orang lain. Aku percaya,sekarang Melayu dah boleh gerak sendiri walaupun masih ada beberapa anak haramjadah mana yang cuba nak menconteng arang di muka bangsa kita sendri. Sokong bangsa sendiri,baru kita kan disokong bangsa lain.

Berkenaan sikap anak-anak Melayu sekarang pula,jangan lah dirisau sangat. Sebab semuanya datang dari keturunan Melayu diorang jugak. Ok ape anak Melayu kita sekarang, dah ramai yang bertudung. Cuba tengok anak dara-anak dara zaman P.Ramlee dulu,ada diorang pakai tudung? Tengok je lah filem agama karya seniman agung kita,SEMERAH PADI,ada Saadiah tu pakai tudung betul-betul tutup kepala? Nampak gak rambut. Orang dulu, kalau nak minum arak,depan-depan mata dah nampak. Seniman agung siap tunjuk sikap Melayu yang suka berjudi dalam filem Ragam P.Ramlee. Berpelukan sesama bukan muhrim,berciuman atau mencarut,perkara biasa je bagi orang Melayu zaman dulu. Satu je cara nak bagi anak muda sekarang tak bersikap sumbang, haramkan filem-flem,novel-novel atau apa-apa saja medium berbentuk CINTA! Tapi boleh ke buat macam tu? Aku rasa lah kan,kalau kerajaan haram kan filem-filem cinta Melayu,sah-sah pilihanraya akan datang semua negeri pembangkang sapu kerusi parlimen.

Kita dah nampak pelbagai langkah insentif yang cuba diambil kerajaan untuk memantapkan lagi bangsa kita. Susuah sebenarnya nak bentuk personaliti seseorang lebih-lebih lagi identiti bangsa. Kalau kerajaan yang buat kempen,semuanya tetap terpulang kepada kita sama ada nak tengok atau tidak. Bak kata Master Zen,'the choice is in your hand'...kita yang kawal diri kita,bukan malaikat,bukan tuhan,bukan setan,tapi KITA! Last aku nak cakap,aku percaya,bangsa Melayu kita bakal menggegarkan dunia satu hari nanti. Malaysia akan menjadi negara yang akan dikenali hingga ke hujung kutub utara!

1 comment:

Meh conteng-conteng kat sini meh...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...