Friday, March 13

Yasmin Ahmad Tak Puas Hati


Assalamualaikum dan salam sejahtera para pendeta blog sekalian...

Mungkin aku agak terlalu lambat mengeluarkan blog berkenaan promosi filem Talentime. Tapi semuanya masih berkesempatan. Selepas menonton karya Kak Yasmin Ahmad tersebut, terus aku ada banyak idea dan perkataan untuk diluahkan berkenaan filem ini. Sebuah lagi masterpiece yang menyayat hati serta menghiburkan perasaan kita yang menonton.



Seperti kebiasaan, Kak Yasmin sering menonjolkan ciri-ciri 'sweetness' dalam karyanya. Kasih sayang keluarga, keakraban kawan karib dan perasaan cinta dua insan berlainan jenis. Aku tak nak bercerita tentang sinopsis filem ini. Apa yang aku boleh kata, korang mesti pergi panggung wayang belanjakan wang RM10 dan tengok Talentime, berbaloi.



Apa yang Kak Yasmin tak puas hati? Aku ada nampak perkara ni dalam filem terbaru dia ini. Nampaknya Kak Yasmin tak puas hati bercerita mengenai kehidupan dan muafakat antara kaum. Dalam cerita ni saja ada tiga jenis kehidupan diceritakan dan diselangi dengan tiga sub-plot. Kisah kehidupan Mahesh, kehidupan Melur, Kehidupan Hafiz, percintaan Melur dan Mahesh keperitan ibu Hafiz serta konflik antara Cahoe dan Hafiz. Semuanya teratur.



Aku ingin nyatakan disini, Talentime bukan filem tentang pertandingan. Tiada siapa menang dan tiada siapa kalah. Ianya filem yang meletakkan keadilan kepada semua pihak dan tiada watak yang benar-benar jahat. Dan percayalah, babak paling menarik dalam cerita ini, adalah pada endingnya. Di mana alat muzik bernama erhu dan gitar bergabung menghasilkan muzik sekaligus menjalinkan kemuafakatan antara kaum.



Secara keseluruhan, ceritanya complete with sweetness...

No comments:

Post a Comment

Meh conteng-conteng kat sini meh...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...