Saturday, November 21

Kiamat Yang Kelakar? *sebuah review 2012


21-11-09, aku menonton filem arahan pengarah yang ku hormat, Roland Emerich (Independant Day adalah karyanya yang aku iktiraf hebat) dan lakonan John Cusack serta Amanda Peet.

Perkara pertama terlintas di fikiran aku selepas menonton filem ini adalah tentang pengolahan isu kiamat yang diadaptasikan di dalam filem yang penuh dialog humour, patutkah? persetankan kehebatan CGI segala yang superb dan hebat kerana itu bukan lagi satu penafian bagi filem keluaran Hollywood.

Filem ini terlampau menumpukan pada teknik kemusnahan bumi hingga ianya menjadi terlalu cliche dengan filem-filem disaster yang lain. bagi aku, tiada suatu yang baru dalam cerita ini melainkan isu yang utarakan berasal dari hebahan ramalan kaum mayan tentang info kiamat 2012. dan selebihnya, tentang kisah heroic seorang bapa yang tidak terkesan dengan tragedi kiamat, kisah kerajaan yang lebih mementingkan orang-orang kaya dari rakyat jelata, kisah orang huru-hara..bla bla bla. where is the x factor in this movie?

yang paling tidak boleh diterima oleh benak aku adalah berkenaan penggunaan dialog-dialog humor yanh terlalu kerap. kenapa watak dalam cerita ini seolah tidak terkejut dengan situasi kiamat yang dialami dan sempat bersenda gurau sesama sendiri sedangkan mereka semua di ambang maut. mungkin pengarah ingin membuatkan penonton tidak bosan dengan filemnya tetapi masih ada cara lain untuk menarik perhatian mereka.

dan akhirnya, mereka semua bertemu jalan penyelesaian dengan mencipta bahtera yang dapat memuatkan makhluk bumi dari malapetaka. apa yang menariknya disini, bahtera tersebut diselenggara dan direka di negara China. simboliknya di sini, everything are made in China. Haha.

berkaitan kaum mayan pula, bagaimana mereka boleh tahu tentang kiamat 2012, masih misteri. dan aku percaya, sebagai seorang Islam, setiap satu yang terjadi pasti ada hikmahnya. aku ada terbaca kisah dajal dan kaitannya dengan kaum mayan, atlantis, nostradamus, merlin dan banyak lagi misteri dunia. 2012 juga salah satu dari misteri dunia. persoalannya, adakah manusia akan menjadi huru-hara pada akhir 2012? kiamat yang bagaimanakah akan terjadi. mungkin aku akan buat pos yang lain tentang kisah dajal dan misteri lain. buat masa ini, biarlah ketidakpuashatian aku terhadap filem ini diperbentangkan.


dan memang, kesimpulannya, aku tak berapa puas hati dengan keupayaan filem ini dan pasti ramai mencemuh pendapat ku ini kerana aku bukanlah pengkritik filem, aku hanya seorang penonton biasa yang ingin menikmati kemanisan filem. dan ya, kamu yang meminati filem disaster pasti akan menyukai filem ini. filem ini masih boleh ditonton.

p/s: harga tiket yang aku beli RM '12'...what are the odds.

No comments:

Post a Comment

Meh conteng-conteng kat sini meh...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...