Friday, January 22

Pasifis


satu kata nama bagi sifat yang susah untuk aku malah semua gapai bagi menentang sikap talam dua muka, berat sebelah, hasad dengki dan pilih kasih.

pacifist

dari segi pemahaman spontan aku, ianya bermula dari perkataan pacif, atau dalam bahasa melayunya pula adalah pasif.

sifat yang menidakkan unsur-unsur penyelewengan keadilan tanpa belas kasihan dan merupakan sifat mulia yang tidak layak untuk kita sebagai manusia miliki tetapi perlu bagi kita selami.

ianya sifat yang mengiyakan sesuatu yang jujur, amanah serta tidak mengambil mana-mana belah pihak. agak dekat maksudnya dengan sifat optimis yang sentiasa berprasangka baik terhadap mana-mana individu tanpa menitik beratkan darjat dan keturunan.

ini lah yang sukar kita kecapi.

sifat yang tidak mengambil peduli akan kata-kata orang lain terhadap diri orang lain hingga boleh menyebabkan malapetaka persaudaraan.

sifat yang mempunyai pendirian teguh dengan mempercayai setiap insan mempunyai peluang untuk bersuara demi keadilan diri masing-masing.

sifat yang tidak mengira kawan atau musuh sanggup ditolongnya jika diminta dan sentiasa tidak mencari peluang pergaduhan berlaku dengan lebih hebat.

aku sendiri gagal untuk mengecap sifat ini. kerana mungkin nurani dan rohani ku tidak seindah taman syurga ciptaan tuhan yang maha Esa.

pasifis, sebuah sifat yang membentuk nawaitu menjadi perlakuan yang tidak semberono tanpa mengendahkan hal-hal hati saudara yang lain juga menyebabkan setiap orang yang keji berasa jengkel untuk mendekatinya, secara tidak sedar ianya merupakan sifat yang mulia disisi tuhan.

pasifis, optimis tanpa negatifiti.

No comments:

Post a Comment

Meh conteng-conteng kat sini meh...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...